• Categoría profesional: Profesora Titular de Universidad
  • Teléfono: 957 21 88 12
  • Fax: 957 21 84 27
  • Correo electrónico: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Líneas de investigación:

  • Lingüística funcional y cognitiva
  • Morfología inglesa

Publicaciones (selección):

  • (2014) A constructional approach to transitional formatives: the use of –head in so-called 'exocentric' formations. Review of Cognitive Linguistics 12: 1.

  • (2013) Adjective-Noun sequences at the crossroads between morphology and syntax: an FDG perspective. Revista Canaria de Estudios Ingleses 67:123-140.

  • (2013) Noun-Noun sequences and the complement-modifier distinction: a corpus-based study. Corpus Linguistics and Linguistic Theory 9: 71-103

  • (2011) Noun-Noun Euphemisms in the Language of the Global Financial Crisis. Atlantis 33: 137-157.

  • (2011) From corner shop to corner man. Conceptual relations and context in the creation and interpretation of Noun-Noun sequences. Journal of English Studies 9: 211-233.

  • (2011) An FDG approach to the Swarm alternation as a case of conversion. In Guerrero Medina, P. (ed.) Morphosyntactic alternations in English: functional and cognitive perspectives. London: Equinox. Pp. 316-338.

  • (2007) Noun+Noun' sequences: their place in Functional Discourse Grammar. Web Paper in Functional Grammar 80. University of Amsterdam.

  • (2003) Derived nominalizations in -ee: an RRG-based semantic analysis. English Language and Linguistics 7 (1): 129-159.

  • (2002) Understood objects in Functional Grammar. Working Papers in Functional Grammar 76. University of Amsterdam.

  • Categoría profesional: Profesor Ayudante Doctor
  • Teléfono: 957 21 84 26
  • Correo electrónico: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Web personal: http://www.uco.es/dptos/depfia/es/personal/pdi-inglesa/135-juan-luis-perez-de-luque-2

Líneas de investigación:

  • - Literatura popular en lengua inglesa (ciencia ficción, terror, gótico, fantasía)
  • - H.P. Lovecraft
  • - Brujería y sus connotaciones comunitarias.
  • - Literatura ciberpunk, secreto y democracia.

Publicaciones (selección):

- "Tebeos". Gran Enciclopedia Cervantina, Vol. XII. (2021): En prensa.

- “Secrecy, invisibility and community in Jeanette Winterson’s The Daylight Gate”. Secrecy and community 21st century fiction. Ed. María J. López and Pilar Villar-Argaiz. London: Bloomsbury. 2021: 139-154. (En prensa)

- Ideology and scientific thought in H.P. Lovecraft. Granada: Comares. 2020

- “H.P. Lovecraft’s ‘The Shadow Over Innsmouth’ – Weird Fantasy”. Sci-Fi: A Companion. Ed. Jack Fennell. Bern: Peter Lang. 2019: 17-24.

- "Ghostly presences in H.P. Lovecraft's "Cool Air" and The Case of Charles Dexter Ward". Visitors from the Grave: Ghosts in World Literature. (2019)

- "Unspeakable Languages: Lovecraft editions in Spanish". Lovecraft Proceedings 2 (2017): 109-118.

- "Descending Spirits: ideological implications of the vertical movements in Poe and Lovecraft." The Lovecraftian Poe: Essays on Influence, Reception, Transformation and Interpretation. Ed. Sean Moreland. USA: Rowman and Littlefield, 2017: 89-106.

- "Gothic Mythology: "The Moon-Bog" and the Greek Connection." Lovecraft Annual 8 (2014): 186-204.

- "Fish you can't leave behind: Deep ones and other creatures as symbols of corruption in the narratives of H.P. Lovecraft." Monstrous Manifestations. Realities and Imaginings of the Monster. Ed. Agnieszka Stasiewicz-Bieńkowska and Karen Graham. Oxford: Inter-Disciplinary Press, 2013. 129-138.

- "Lovecraft, Reality, and the Real: A Žižekian Approach." Lovecraft Annual 7 (2013): 187-203

  • Categoría profesional: Profesor Titular de Universidad
  • Teléfono: 957 21 84 13
  • Fax: 957 21 87 89
  • Correo electrónico: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Líneas de investigación:

  • Lengua española
  • historia de la lengua española
  • lexicografía española
  • lexicografía dialectal
  • lengua de los espirituales españoles de los siglos de Oro

Publicaciones (selección):

  • Índice de metáforas y de imágenes de la literatura espiritual española (Siglos XVI y XVII), Imágenes eróticas y bélicas de la literatura espiritual española (siglos XVI y XVII), La oración interrogativa directa en algunos artículos de Azorín, Acerca de un tipo de composición nominal en español (Estudio lexicográfico), Una aportación a la lengua de los espirituales españoles: en torno al léxico estelar, Aspectos de toponimia mayor medieval cordobesa, La pérdida de –F-, -T- y –K- intervocálicas en la Edad Media,.Una aportación a la lengua de los espirituales españoles: el recurso a la bodega interior, En torno a las imágenes ornitológicas de la literatura espiritual española. Implicaciones lingüísticas, Imágenes náuticas, Algunas imágenes marítimas en los espirituales españoles de los siglos de Oro, En torno a las imágenes pastoriles de la literatura espiritual española del siglo XVI, A propósito de las ideas lingüísticas del XVIII. Aplicación de un texto de Forner, La imagen del árbol en algunos espirituales españoles, Animales fabulosos y algunos naturales de los espirituales españoles, Algunas estructuras sintácticas en Sor Juana de la Cruz, A propósito de la metáfora según un criterio gramatical, Contribución a la historia lingüística de Andalucía: Córdoba, La onomástica personal en el distrito universitario cordobés,.C.O.U. Comentario de texto y Lengua española, Diccionario y comentario lexicográfico, La huella de Don Rafael Lapesa en la lexicografía histórica del español”, Toponimia y onomástica en Córdoba, Los provincialismos de Córdoba en los diccionarios académicos, Técnicas lexicográficas de los provincialismos andaluces en el DRAE.
  • Categoría profesional: Profesor Titular de Universidad
  • Teléfono: 957 21 81 24
  • Correo electrónico: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Líneas de investigación:

  • - Enseñanza de lenguas extranjeras
  • - Fonética y fonología inglesa
  • - Programas de educación bilingüe

Publicaciones (selección):

- Méndez, M.C., Pavón, V. 2012. “Investigating the coexistence of the mother tongue and the foreign language through teacher collaboration in CLIL contexts: perceptions and practice of the teachers involved in the plurilingual programme in Andalusia”. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(5), 573-592.

- Valcke, J., Pavón, V. 2015. “Transmitting complex academic information effectively: a comparative study on the use of pronunciation strategies for highlighting information in university lectures”. In R. Wilkinson and M.L. Walsh (Eds.), Integrating Content and Language in Higher Education: From Theory to Practice (pp. 323-341). Frankfurt-amMain: Peter Lang.

- Bazo, P., Centellas, A., Dafouz, E., Fernández, A. González, D., Pavón, V. 2017. Documento marco de política lingüística para la internacionalización del sistema universitario español. Madrid: Conferencia de Rectores de Universidades Españolas (CRUE).

- Pavón, V., Pérez, A. 2017. “Enhancing disciplinary literacies: languages of schooling and wholeschool language projects in Spain”. European Journal of Applied Linguistics, 6(1), 109- 130.

- Pavón, V., Vioque, S. 2017. “El tratamiento de la pronunciación en los programas de enseñanza a lo largo de la historia. Pasado, presente y futuro”. In J.A. Cutillas, J.M Hernández, R. Manchón, F. Mena (Eds.), Estudios de Filología Inglesas. Homenaje a D. Rafael Monroy, (pp. 507-530). Murcia: Editum.

- Pavón, V. 2018. “Learning outcomes in CLIL programmes: a comparison of results between urban and rural environments”. Porta Linguarum, 29, 9-28.

- Pavón, V. 2018 “Innovations and challenges in CLIL research: exploring the development of subject specific literacies”. Theory Into Practice, 57(3), 204- 211. DOI: 10.1080/00405841.2018.1484035

- Pavón, V., Ramos, M.C. 2019. “Describing the use of the L1 in CLIL: analysing students’ L1 communication strategies in classroom interaction”. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(1), 35-48. DOI: 10.1080/13670050.2018.1511681 Pérez-Costa, S. and Pavón, V. 2019. “Un estudio comparativo de las estrategias discursivas inglés-español utilizadas en la impartición de contenido en un contexto AICLE”. CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 2(1), 43- 53.

- Pavón, V., Lancaster, N., Bretones, C. 2019. “Key issues in training and teacher coordination within monolingual contexts: lessons learned and ways forward”. The Language Learning Journal, advance access (online), 1-15. DOI: 10.1080/09571736.2019.1642940 Pimentel, C., and Pavón, V. 2020. “Improving oral skills in university lessons: techniques and strategies to use pronunciation effectively”. In D. González-Álvarez and E. RamaMartínez (Eds.). Languages and the Internationalisation of Higher Education (pp. 139- 156). Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

- Pavón, V. 2020. “The role of languages in the internationalisation of higher education: institutional challenges”. In R. Rubio and D. Coyle (Eds.), Quality of Bilingual Programmes in Higher Education, (pp. 96-114). Bristol: Multilingual Matters.

  • Categoría profesional: Profesora Asociada
  • Correo electrónico: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Líneas de investigación:

  • Fonética y Fonología