• Categoría profesional: Profesora Sustituta Interina con doctorado
  • Teléfono: 957 218 764
  • Correo electrónico:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Líneas de investigación:

  • Lingüística Cognitiva y Funcional
  • Lingüística de corpus
  • Gramática de construcciones
  • Análisis semántico y pragmático-discursivo

Publicaciones (selección):

  • Libros:
    • Palma Gutiérrez, M. (en prensa). The middle construction and some machine translation issues: Exploring the process of compositional cospecification in quality-oriented middles. In J. Monti, R. Mitkov, and G. Corpas (Eds.), Recent advances in multiword units in machine translation and translation technology. Amsterdam: John Benjamins.
    • Palma Gutiérrez, M. (2022). Verbs of cutting in the middle construction: Examining the Compositional Cospecification of patientive vs. agent-instrument middles. ELUA, 38, 263-279.
    • Palma Gutiérrez, M. (2021a). Un enfoque contrastivo del sujeto +animado en la construcción media inglesa y española. In G. Corpas Pastor, M.R. Bautista Zambrana, and C.M. Hidalgo-Ternero (Eds.), Sistemas fraseológicos en contraste: Enfoques computacionales y de corpus (pp. 101-120). Albolote, Granada: Comares.
    • Palma Gutiérrez, M. (2021b). Prototype effects in the process of compositional cospecification in the middle construction. Estudios Interlingüísticos, 9, 157-172.
    • Palma Gutiérrez, M. (2019a). Symmetry in the underlying structure of the nominal and the predicate in the English middle construction: Exploring qualia structure and genericity. Estudios Interlingüísticos, 7, 170-185.
    • Palma Gutiérrez, M. (2019b). Semantic prosody in middle construction predicates: Exploring adverb + verb collocation in middles. In G. Corpas Pastor, and R. Mitkov (Eds.), Computational and corpus-based phraseology (pp. 345-359). Cham, Switzerland: Springer.
    • Palma Gutiérrez, M. (2018). Internal constraints on the English middle construction: Verb semantics and process types. In F.J. Díaz Pérez and M.A. Moreno Moreno (Eds.), Language at the crossroads: Training, accreditation and context of use (pp. 237- 250). Jaén: UJA Editorial.